wedding tickers

Mockarutor recept

Tänkte nu sätta in receptet på kakan jag bakade idag:

Mjuka chokladrutor:

Detta behöver ni:

150 g margarin
1 1/2 dl mjölk
2 ägg
2 1/2 dl socker
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
2 msk kakao

Glasyr:

3 dl florsocker
2 msk kakao
1 tsk bryggmalet kaffe eller snabbkaffe (kan lämnas bort)
2 tsk vaniljsocker
50 g smält margarin
3 msk mjölk eller vatten ( jag brukar använda mjölk)

Garnering:

1/2 - 1 dl kokosflingor, hackade mandlar, nötter eller strössel


1. Sätt ugnen på 225 grader. Lägg ett bakplåtspapper i en lätt smord långpanna (jag brukar inte ha en smord långpanna, jag sätter bara bakplåtspapper), ca 30 x 40 cm.

2. Smält margarinet på svag värme. Ställ åt sidan och tillsätt mjölken.

3. Vispa ägg och socker pösigt.

4. Blanda de torra ingredienserna. Rör ner mjölblandningen och vätskan i de uppvispade äggen. Rör om till en jämn smet.

5. Häll och bred ut smeten i långpannan. Grädda omedelbart mitt i ugnen omkring 10 minuter.

6. Gör under tiden glasyren. Blanda florsocker, kakao, kaffe och vaniljsocker. Tillsätt det smälta margarinet och mjölken. Rör glasyren slät.

7. Bred glasyren över den varma kakan (i långpannan). Strö önskad garnering över.

8. Skär kakan i fyrkantiga bitar då den svalnat.

Sen är det bara att njuta och ta ett glas mjölk till, då blir det mums....:)

BIld hittar ni i förra inlägget!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0